Recension: ”No regrets” av Ann Rule

No regrets: and other true cases” är bok nr 11 ur true-crime-drottningen Ann Rules serie om verkliga mordfall i USA. Min senaste Rulebok, ”Fatal friends, deadly neighbors” recenserade jag nyligen här på Deckarhuset, en högst angenäm upplevelse!

NO REGRETS

Även denna gång är jag mycket nöjd. Ann Rule är en mycket välkänd författare i USA och mindre känd i Sverige – men icke desto mindre underhållande. Hennes böcker finns att köpa på Adlibris och är perfekt sommarläsning för den som tycker om att läsa om verkliga mordfall på engelska (enkelt språk). Även denna gång består boken av en längre och flera kortare berättelser, den ena hemskare än den andra.

Jag är även nyfiken på hennes böcker som innehåller en enda, lång berättelse – kanske kommer man då ännu närmare bokens personer?

BERÄTTELSERNA

Den längre berättelsen, ”The sea captain”, handlar om kvinnokarlen kapten Rolf Neslund (norska rötter) som en vacker sensommardag år 1980 försvinner spårlöst från sitt eleganta hem på ön Lopez Island, Washington. Han är över 80 år gammal och bor tillsammans med sin fru Ruth. Men allt är inte så idylliskt som det verkar… Ruth är inte bara svartsjuk på Rolfs tidigare hustru, deras relation har även en tendens att bli väldigt våldsam, ibland till och med blodig. Ändå är saker och ting sällan som de ser ut att vara…

The runaway and the soldier” berättar om hur ett ungt par av en slump hittar ett skelett i de djupa skogarna i det vackra Snoqualmie Pass. Det tycks ha legat där under lång tid och som alltid när tid passerat blir arbetet för polisen så mycket svårare. Men speciella omständigheter får snart pusselbitarna att falla på plats för byborna i samhället inte långt därifrån.

Berättelsen ”A Very Bad Christmas” ger läsaren en chans att ta del av en ovanligt hjärtlös mördares inre tankar inför valet att mörda dem som står honom allra närmast…

Över lag är även detta en intressant, skrämmande och hemsk bok av Ann Rule och jag får mersmak så fort den tagit slut. Nästa gång ska jag läsa ”The Stranger Beside Me” om författarens egen erfarenhet av en av USA:s genom tiderna mest ökända seriemördare – Ted Bundy.

Men först, första boken om ”Dexter” (som senare blev älskad tv-serie) av Jeff Lindsay! Om den är hälften så spännande och bra som serien är jag mycket nöjd…

Du kan även snoka vidare om vilka andra makabra böcker jag tänker läsa i sommar, detta på min egen blogg, Bokdetektiven. Det blir en gudomlig blandning av blodig verklighet, mysig retropusseldeckare och tuffa mordkomplotter på självaste Bokmässan!

Fridens liljor! /Kriss

Detta inlägg är publicerat under Böcker, Recension och märkt , , , , , , , av Kriss. Bokmärk permalänken.

Om Kriss

Namn

Kristina Jägfeldt

Roll

Bloggskribent på Deckarhuset och Bokdetektiven.se

Om mig

31-årig Lundabo som arbetat som socionom inom socialtjänst och som kurator, men som nyligen sa upp sig från jobbet för att ägna sig åt drömmen – bokbranschen! Går nu förlags- och bokmarknadsutbildningen i Lund. Arbetar även extra på ett bokprojekt.

Bor

Med sambo i sned sekelskifteslägenhet i Lund, där jag tillbringar stor del av vaken tid i älskad skrivhörna. Tillbringar lediga perioder i vit stuga i Småland.

Böcker

Besatt av bokomslag i allmänhet och i synnerhet dem till 50-talets alla mysdeckare. Favoritformgivare: Lars Sundh. Lever med en inre ”böcker-jag-måste-läsa-lista” som aldrig tycks ta slut. Gillar böcker som kretsar kring en gåta; det kan vara ett mord, men lika gärna det mänskliga mysteriet i relationer som spårar ur (tänk The Talented Mr. Ripley). Som socionom är jag såklart intresserad av psykologi, sociologi, kriminologi, psykiatri (psykiatrihistoria!) och destruktiva förhållandens tendens att sluta i ond, bråd död. Älskar även spökhistorier, mysrysare och viss romance.

Typ av deckare/subgenrer:

Hellre suggestiva och lite romantiska pusseldeckargåtor (gärna i historisk miljö) och cozy crime än trist kaffeautomatsrealism på poliskontor. När jag läser vill jag hellre ägna mig åt befriande eskapism än att tvingas in på ännu ett dammigt kontor. Dock inte rädd för det obehagliga och hyllar t.ex. ”Sankta Psyko” av Johan Theorin. Psykologiska motiv är en självklarhet. Agatha Christie har i min värld hård konkurrens av dåtida kollegan Dorothy L Sayers. Annars gäller bl.a. Karin Fossum, Dennis Lehane, Stieg Trenter, Patricia Highsmith (tips!), Maria Lang och true-crime-miraklet Ann Rule.