The Spiral – Recension

Nja…

Snyggt och påkostat, men tyvärr lyckas de inte sälja in ”storyn”. Skådespelarinsatserna är dessutom väldigt ojämna, vissa är helt ok, medan andra är bedrövliga (BEDRÖVLIGA!).

Storyn

The Spiral siktar högt. Den vill vara en episk, modern, europeisk tv-serie (bra initiativ!!) Tyvärr når de inte upp till målet. Grundhistorien är helt enkelt inte tillräckligt bra. Den känns konstruerad och trögflytande. Handlingen kretsar kring ett konstnärskollektiv baserat i Köpenhamn, vilket är en smart lösning för att komma över ”språkproblemet” som uppstår när man gör en serie med skådisar från halva EU. Kollektivet beslutar sig för att stjäla sex världsberömda tavlor från sex europeiska museum. Det går dock inte riktigt som de hade planerat.

Skådisarna/karaktärerna

En handfull av skådisarna är riktigt bra, ca hälften är ok men resten är dessvärre hemska (jag har sett skolpjäser med bättre skådespelarinsatser…) Synd.

Många av karaktärerna är dessutom väldigt klichéaktiga. Seriens två agenter från Europol är till exempel som hämtade från en  amerikansk agentserie från slutet av 90-talet. Synd.

Detta inlägg är publicerat under Film/Tv av Joachim. Bokmärk permalänken.

Om Joachim

Namn: Joachim

Roll: En av grundarna till Deckarhuset

Ålder: 35

Bor: Stockholm.

Favorit bland deckarförfattare: Oj, svårt att välja. När det kommer till deckare gillar jag främst svenska författare av någon anledning. Stieg Larssons deckare är fantastiska! Läckberg är underhållande. Marklund = sommar för mig och Arne dahl är supercool! Men även utländska författare slinker ned... Agatha Christie är alltid trevlig läsning, Dan Brown är kungen av pageturners och Peter Robinson är grym!

Gillar framför allt denna typ av deckare: Har ingen ”typ” gillar det mesta så länge de inte är skrivna i första person.