Visning pågår av Sofie Sarenbrant – Recension

Visning pågår är Sarenbrants femte deckare och den tredje med polisen Emma Sköld i spetsen. De flesta böcker i en deckarserie brukar lanseras som ”fristående” av förlaget, något som nästan aldrig är sant. Oftast förlorar man väldigt mycket om man hoppar in i mitten av en deckarserie. I det här fallet går det dock utmärkt att börja med denna även fast den är tredje boken i ordningen. Jag skulle till och med råda dig att läsa denna först om du inte redan läst något av Sarenbrant, då Visning pågår klart är den bästa boken hon skrivit… så här långt. Om du fastnar på kroken kan du läsa de tidigare böckerna efteråt.

Handlingen

Bokens styrka är handlingen. Det är verkligen helt genialiskt att bygga upp en deckarintrig kring husvisningar. De flesta av oss har säkert någon erfarenhet av hus/lägenhetsvisningar. Jag själv har varit på massor, men aldrig själv anordnat en som säljare. De senaste åren har det dock varit ganska nära att bli av ett par gånger. Inför varje gång har tanken på allt som måste fixas till inför en visning känts som ett oöverstigligt berg. Denna känsla har sedan blandats upp med ångest över att det kanske inte skulle komma tillräckligt med folk. Den kanske inte skulle bli såld! Priset kanske skulle bli för lågt! Hur blir vår ekonomi då?… Dessa känslor är samma känslor som en av boken huvudkaraktärer har inför sin husförsäljning, men varken hon eller jag har slagits av tanken att det vi istället skulle oro oss för är att alla spekulanter verkligen lämnade huset efter visningen…

Karaktärerna

Bokens mindre starka sida är karaktärerna. Många av dem känns på tok för överdrivna. Mäklarna framställs knappt som människor(?!) För att inte tala om bokens enda advokat (tror i alla fall att det var den enda… hur som helst den enda med utrymme) hon beter sig på ett ytterst oförskämt, nästan barnsligt sätt. Dessutom reagerade till och med jag på att könsrollerna oftast är väldigt stereotypa.

Årets semesterdeckare

Trots att det finns lite att önska när det kommer till många av karaktärerna så är handlingen/dramaturgin så stark att det mer än väl kompenserar.

Om du är på jakt efter EN deckare inför semestern så tycker jag allvarligt du borde fundera på denna. Visning pågår är spännande, lättläst och snabbläst – men andra ord som gjord för att avnjutas en slapp sommardag.

Detta inlägg är publicerat under Böcker av Joachim. Bokmärk permalänken.

Om Joachim

Namn: Joachim

Roll: En av grundarna till Deckarhuset

Ålder: 35

Bor: Stockholm.

Favorit bland deckarförfattare: Oj, svårt att välja. När det kommer till deckare gillar jag främst svenska författare av någon anledning. Stieg Larssons deckare är fantastiska! Läckberg är underhållande. Marklund = sommar för mig och Arne dahl är supercool! Men även utländska författare slinker ned... Agatha Christie är alltid trevlig läsning, Dan Brown är kungen av pageturners och Peter Robinson är grym!

Gillar framför allt denna typ av deckare: Har ingen ”typ” gillar det mesta så länge de inte är skrivna i första person.