Intervju med A.S. Swanski

 

I dag blir det en intervju med A.S. Swanski, en holländsk musiker som numer bor i Sverige och som är aktuell med ett helt album inspirerad av svenska deckare!

 

Hur kommer man på tanken att göra ett helt album inspirerad av svenska deckare!?

För två år sen jobbade jag på ett nytt musikstycke som hade något filmiskt och skulle kunna passa till en skräckfilm. Jag hade just läst Johan Theorins Skumtimmen och fick idén att skriva en kort text till musiken inspirerad av Skumtimmen eftersom boken hade liksom musiken något spökaktigt. Demoversionen som jag laddade upp på Internet fick mycket bra respons och då kom jag på tanken att göra fler låtar inspirerade av svenska deckare.

De bästa svenska deckarna är inte bara spännande men ofta berättar något om hur samhället ser ut. I många böcker finns det känslor av indignation och ilska. De ger bra underhållning men samtidigt känner man sig lite obekväm när man läser dem. Egentligen är det hur jag alltid har föreställt mig min musik också. Jag tycker om musik som skapar starka bilder och berätter något om världen. Det är inga schlager som jag gör. Liksom många författare vill jag inte bara underhålla utan också utmana dig som lyssnare. Det är dåligt om människor är likgiltiga inför ett musikverk eller en bok.

Man kan säga att min musik och svenska deckare passar bra ihop. Dessutom har brott alltid haft mitt intresse. Mitt första jobb var som journalist för en holländsk organisation som arbetade med rehabilitering av brottslingar. Jag har besökt fängelser, intervjuat brottslingar, advokater, polis… Så egentligen vår det inte så konstigt att blanda deckare med musik.

 

Det måste vara säkert och anta att du läst mycket svenska deckare(?) Har du några favoriter?

Min far köpte några Sjöwall & Wahlöö-böcker på 70-talet och när jag var tonåring var dessa de första svenska deckarna jag läste. Då bodde jag fortfarande i Holland och det fanns inte många andra svenska deckare i översättning. Det ändrade sig omkring år 2000 då holländska förlaget De Geus kom ut med böckerna av Henning Mankell och Liza Marklund. Jag upptäckte Kurt Wallander som var en sorts uppdaterad version av Martin Beck och kände igen mycket i Liza Marklunds böckerna eftersom jag var journalist själv. Efter Mankell och Marklund började jag läsa många andra svenska deckare och det blev ännu fler när jag flyttade till Sverige. Då lärde jag mig svenska och kunde läsa böcker som inte fanns på holländska.

 

Jag var ur slag när jag läste Roslund & Hellströms Odjuret, och inte bara för att min dotter var i dagisålder då. De skriver om brottslingar på ett sätt som jag känner igen. Jag skrev en låt inspirerad av deras andra bok, Box 21, som var också imponerande även om slutet var inte oväntat. En nyligen inträffad bok som jag tycker mycket om är Illdåd av Thomas Erikson, kanske en av de bästa deckarna jag har någonsin läst. Historien är konfronterande och känns inte alls som en roman. Men ibland njuter jag också av böcker som helt enkelt berättar en bra historia utan samhällskritiska innehåll, till exempel Johan Theorins böcker. På albumet kommer också en låt inspirerad av en bok skriven av Håkan Nesser som är en bra stilist. Leif GW Persson, en annan bra stilist, är inte med men jag har en låt som handlar om Palmemordet för att den har en viss symbolisk betydelse för svenska deckaregenren enligt kritikerna. En låt om en ofattbar true crime i det perfekta samhället som många tänkte inte kunde hända mellan låtar om fiktiva brott i det perfekta samhället som kunde har hänt.

 

Jag läste även att du själv har skrivit en deckare, kan du berätta lite om den?

Boken hette Moscow Hearts och gavs ut för nio år sedan i Nederländerna. Jag skrev den under en pseudonym, Marc Pennartz. Historien handlade om internetbrott och människohandel. Boken fick bra recensioner, men sedan dess var jag mycket upptagen med andra saker. Då hade jag ingen tid för att skriva en annan deckare, men kanske gör jag det en gång ändå. Jag skrev redan deckare när jag var ett barn och jag tycker fortfarande mycket om att skriva. För mig finns det inga stora skillnader med musik. Bara formen är annorlunda.

 

Uppträder du någonsin live med din musik? 

På 90-talet spelade jag i flera grupper och jag skulle gärna spela live igen men jag har ingen band just nu. Det är inte möjligt att göra allt ensam för att jag använder många olika instrument och ljud. Därför använder jag Internet så mycket som möjligt och alla som vill kan lyssna på min musik där utan kostnader. Men visst skulle det vara en spännande upplevelse att göra Deckare-låtarna live.

 

 

Vill du höra fler av A.S. Swanskis deckarlåtar så klicka in dig på hans hemsida!…

Kommentering avstängd