7 snabba recensioner

Det har varit lite skralt med recensioner i vår vilket beror på att jag och min sambo fick en liten bebis i mars. Dessutom försöker vi få till ett växthus =). Därför får det bli lite kortare recensioner av de böcker jag trots allt lyckats läsa (eller snarare lyssnat på) under våren.

8BD6B8B2-71A9-4FB5-ACB2-DBB7EDB9CB02

1793 av Niklas Natt och Dag

Jag har en förkärlek för historiska deckare och den här gjorde mig inte besviken! Fick lite känsla av Andrew Taylors historiska deckare när jag läser men med ett stort varningstecken för den som är kräsmagad och inte gillar brutala beskrivningar. Fylla, smuts, dekadens i både över och underklass skildras skoningslöst och i minsta detalj i denna ”Bellman noir”deckare. Cecil Winge är en döende man som får i uppdrag att lösa mordet på en man, eller snarare torso, som hittas i Fatburen (en sjö vid Södermalm där man slängde i all avföring). Till hjälp tar han Mickel Cardell, en stympad och alkoholiserad man plågad av hårda krigsår. Vi möter också Anna Stina en ung kvinna som blir oskyldigt anklagad för horeri. Boken är uppdelad i fyra delar och vi får följa Cecil, Mickel, Anna Stina och en ung man som är nyckeln till mordgåtan. Författaren måste ha gjort ett enormt research-arbete och miljöerna och karaktärerna är mycket välskildrade. Själva mordgåtan är precis som miljöskildringarna, makaber! men spännande med hemliga sällskap och bisarra detaljer.

Husdjuret av Camilla Grebe

Husdjuret utsågs till årets bästa deckare 2017 av Svenska Deckarakademin och det är en bra bok även om jag personligen tycker att Höstdåd av Anders de la Motte, som också var en av de nominerade, var snäppet bättre. Malin arbetar som vanlig polis i Katrineholm men får chansen att delta i en Cold case-utredning i sin hemort Ormberg. Utredningen kompliceras när man hittar liket av en kvinna på samma ställe och konflikter mellan folk på orten och ett flyktingboende trappas upp. När Malins kollega psykologen Hanne hittas förvirrad och nedkyld i skogen utan att kunna förklara var hennes partner, både i jobbet och privat tagit vägen, blir det riktigt komplicerat. Camilla Grebe har skickligt konstruerat boken ur tre perspektiv. Malin som kämpar med sina känslor inför familjen och hemorten. Jake, en förvirrad ung tonårspojke som försöker hitta sin identitet och Hanne vars dagbok Jake hittar och som vi får ta del av via hans ögon. Ett stort plus för slutet som både förvånar och knyter ihop alla trådar, en konst som deckarförfattare inte alltid behärskar lika bra.

Annabelle av Lina Bengtsdotter

Polisen Charlie är en självdestruktiv polis som tvingas återvända till sin hemort för att lösa ett försvinnande av en ung flicka. Det här är en bra bok med riktigt bra psykologiska personbeskrivningar.  Precis som i flera andra andra deckare idag, skildrar den en bruksort på nedåtgående. En ort som de flesta verkar längta bort från. Det gjorde Charlie när hon växte upp (men inte blev hon lyckligare av att flytta till Sthlm) och det gör Annabelle som är den försvunna flickan och vars historia vi får följa parallellt med utredningen. Utöver en bra deckare är det också en mycket bra skildring av hur det är att växa upp som tonåring i en liten ort. Det finns rätt många likheter med Camilla Grebes Husdjuret. Husdjuret har bättre intrig och mordgåta och Annabelle är aningen bättre språkmässigt men båda skildrar karaktärerna och tonårstiden väldigt bra.

Maestro av Geir Tangen

Tangen var en ny bekantskap för mig men oj vilken debut! Full fart rakt igenom och som  gjord för att filmatiseras. Kan definitivt bli en internationell bestseller. En seriemördare som begår spektakulära mord härjar i den lilla norska staden Haugesund. Lotte Skeisvoll är utredningsledaren som får ansvar för att utreda morden som annonseras via den utbrände journalisten Viljar Ravn Gudmundsson. Varför mördaren väljer att skicka e-post med förvarning om kommande mord till Viljar är en gåta och Viljar är inte överdrivet förtjust i att hamna i centrum även om det gynnar hans karriär som innan morden var nere på bottennivåer. Parallellt får vi följa en ung man som begår ett stort misstag i jakten på att nå toppen i sitt ungdomsparti. Styrkan i den här boken är inte karaktärerna utan drivet och det spektakulära. Den är omöjlig att lägga ifrån sig även om det blir lite väl överdrivet i slutet och trådarna som knyts ihop känns lite tveksamma. Men, extra kul med många referenser till deckarvärlden vilket inte är så konstigt då Tangen har en stor blogg om deckare. Där kan man läsa att en ny bok i serien om journalisten Viljar och även om han är en stereotyp kommer jag inte kunna hålla mig från att vilja läsa den också.

Mitford morden – Mysteriet på Asthall av Jessica Fellowes

Gillar man Downton Abbey och böckerna av Nicola Upson och Jacqueline Winspear ska man absolut läsa den här boken. Konceptet är:  Ung kvinna kämpar för att bli/är självständig och hamnar i mordgåta med kopplingar till 1:a eller 2:a världskriget. Louise Canon är en fattig kvinna i London på 1920-talet med magra framtidsutsikter. Hon bor med sin mor som sliter hårt som tvätterska och sin farbror som får henne att göra saker mot sin vilja. Genom en slump får hon en liten chans att fly sin tillvaro och tar den. Hon hamnar som barnflicka hos familjen Mitford en adelsfamilj med 5 systrar och en bror och en bebis på väg. En sjuksköterska hittas mördad på ett tåg. Louise och den äldsta Mitfordsystern Nancy lyckas bli inblandade tillsammans med en ung man som arbetar på järnvägen. Mitford-systrarna har funnits i verkligheten och levde minst sagt spännande liv. De skapade rubriker var och en på sitt sätt. En var kommunist, en nazist, och  en fascist. En blev hönsuppfödare och två författare.  Helt ok bok men mer för miljöerna och persongalleriet skull än själva mordgåtan. Upson och Winspear är helt klart snäppet bättre i den här genren även om jag är nyfiken på bok nr 2 som är på gång (ska bli en serie).

Kvinnan på bänken av Anna Jansson

Det här är Anna Janssons 19:e bok om polisen Maria Wern. Det kan lätt bli lite uttjatat med långkörarserie men jag läser Anna Janssons böcker lite då och då och tycker fortfarande de är rätt charmiga. Jag älskar karaktären Maria Wern och man får inte glömma bort att Anna Jansson är skicklig på att skapa intriger och mordgåtor. En kontroversiell kvinnlig präst får hot riktade mot sig och en kvinna hittas mördad. När en av Marias kollegor blir misstänkt gör hon allt för att hjälpa honom och hitta den riktiga mördaren. Som vanligt lägger hon in en historisk händelse/sägen. I det här fallet ett urgammalt sällskap som dyrkade modergudinnan. I nutid får hon in det (tyvärr) ständigt aktuella ämnet kvinnomisshandel.

Utan mänskligt värde av Jenny Rogneby

Efter Lisbeth Salander har det kommit en rad udda och tuffa kvinnliga huvudkaraktärer i deckare. Emelie Schepps advokat Jana Berzelius är en av dem och Jenny Rognebys polis Leona Lindberg är en annan. Hon är definitivt inte som andra poliser och bryter mängder av tabun både på jobbet och privat. På sätt och vis har hon likheter med Leif GW Perssons Evert Bäckström fast utan humor för stelare person än Leona får man leta efter. Det här är tredje boken i serien och fler lär det bli med tanke på slutet… Leona har numera även ett förhållande med David från föregående bok och till sin chef Alexandras förtret vill högsta cheferna att hon går en chefsutbildning, något som inte intresserar Leona nämnvärt. Hon tragglar på med att försöka bli ekonomiskt oberoende men det går långsamt… alldeles för långsamt och snart tar hon större risker igen. Annars har hon fullt upp med att hitta de förövare som genomför olagliga organoperationer på samhällets mest utsatta personer, prostituerade, sinnessjuka och fattiga, och sen dumpar dem blödandes på gatan. Det upprör till och med den till synes hänsynslösa Leona. Det här är definitivt en av mina favoritserier för tillfället!

Detta inlägg är publicerat under Böcker, Recension av Sara. Bokmärk permalänken.

Om Sara

Om mig: Jag är i 40-års åldern och kommer ursprungligen från Göteborg men bor utanför Örebro med familj. Till vardags arbetar jag som Kultursekreterare i Hallsbergs kommun Har läst litteraturvetenskap och filmvetenskap med fokus på kriminallitteratur/filmer. Gillar: Det mesta när det gäller kriminallitteratur kriminalserier och kriminalfilmer men det jag efterlyser är en modern deckare som är stilistiskt vacker, spännande, intressanta karaktärer och ett mord som är så magnifik uttänkt att man sitter och gapar av förundran när allt avslöjas. Väntar fortfarande på ”Den”. Roll: På Deckarhuset lägger jag upp recensioner intervjuer och lite annat blandat. Jag har även hållt ett par föreläsningar om kriminallitteratur för deckarhusets räkning. Favorit: (Bok) Givetvis svårt att välja men Jussi Adler Olsens och Leif GW Perssons böcker (med Bäckström) får mig att skratta. Andra favoriter är Anders de la Motte, Malin Persson Giolito och Ingrid Hedström men har också en stor kärlek till historiska deckare som Maisie Dobbs serien och Niklas Natt och dags 1793. När det gäller kriminalfilmer och kriminalserier gillar jag bl a klassiska Hitchcock-filmer, 7en, Vidocque och serier skapade av Lynda La Plante.